۲۶ دی ۱۳۹۱، ۱۲:۵۶

750 میلیارد تومان مطالبات معوق شهرداری از شهروندان است

750 میلیارد تومان مطالبات معوق شهرداری از شهروندان است

معاون مالی و اداری شهرداری تهران گفت :حدود 1000 میلیارد تومان فیش عوارض نوسازی، پسماند و کسب و پیشه در طول سال‌های اخیر برای شهروندان صادر شده که 750 میلیارد تومان جزو مطالبات معوق شهرداری است.

به گزارش خبرنگارمهر، حسین محمد پورزرندی در حاشیه مراسم قرعه‌کشی جوایز خوش‌حسابی پرداخت‌کنندگان عوارض شهرداری در نشست خبری با بیان این مطلب گفت: برابر قانون آن دسته از شهروندانی که تا پایان هر سال عوارض نوسازی، پسماند و کسب و پیشه خود را پرداخت کنند، از 10 درصد جایزه خوش حسابی برخوردار می‌شوند که شهرداری در شش سال اخیرعلاوه بر این تشویق ، جوایز دیگری برای خوش‌حسابانی که تا آبان ماه نسبت به پرداخت عوارض اقدام می‌کنند، در نظر گرفته است.

وی با بیان این که عوارض شهری در پروژه‌های عمرانی و بخش دیگر برای نگهداشت شهر هزینه می‌شود ، افزود : اواخر بهمن یا اوایل اسفند جایزه خوش حسابانی که به قید قرعه انتخاب شده‌اند، به خوش حسابان تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت درآمدهای پایدار برای شهرداری اظهار کرد : در شش سال اخیر هر سال 20 تا 50 درصد رشد درآمدهای پایدار از این محل حاصل شد و امسال نیز نسبت به سال گذشته این رقم 35 درصد رشد داشته است.

وی با بیان این که در شش سال اخیر پرداخت عوارض شهری توسط شهروندن رشد قابل قبولی داشته است ، گفت : در سال 86 کل عوارض وصولی 39 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 87 به 55.9 میلیارد تومان رسید و روند صعودی ادامه داشت، به طوری که در سال 89، 106.5 میلیارد تومان و در سال 90، 129 میلیارد تومان درآمد از سرفصل عوارض وصول شد و امسال نیز تاکنون 147 میلیارد و 700 میلیون تومان از عوارض وصول شده که قطعا این رقم تا پایان سال افزایش می‌یابد.

معاون مالی و اداری شهردار تهران در ادامه خاطر نشان کرد: لایحه درامدهای پایدارو ضمانت اجرایی برای آن از سال 61 تاکنون در دولت مانده و هنوز به مجلس نرفته است، در حالی که با تصویب آن می‌توان شاید تحقق بخش قابل توجهی از منابع درآمدی پایدار شهرداری تهران بود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ادارات آب و برق می‌توانند در صورت بدحسابی مشترکان خود، خدماتشان را تا هنگام تسویه بدهی قطع کنند؛ به این ترتیب ضمانت اجرایی وصول درآمد برای این قبیل دستگاه‌ها وجود دارد، اما شهرداری از چنین پشتوانه‌ای برخوردار نیست و به همین خاطر بخش قابل توجهی از عوارض شهروندان جزو مطالبات معوق دسته‌بندی شده است.

پورزرندی خاطر نشان کرد: از حدود 1000 میلیارد تومان فیش عوارض نوسازی، پسماند و کسب و پیشه که در طول سال‌های اخیر برای شهروندان صادر شده است، 750 میلیارد تومان جزو مطالبات معوق شهرداری است.

وی در ادامه با بیان اینکه بخشی از درآمدهای شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده امسال محقق شده است، گفت: برابر پیش‌بینی‌ها امسال 1000 میلیارد تومان درآمد از سرفصل‌ مالیات بر ارزش افزوده محقق می‌شود.

معاون مالی و اداری شهردار تهران با اشاره به بدهی های دولت در ردیف‌های بودجه‌ای دولتی که به شهرداری تهران اختصاص دارد، گفت: به جز مالیات بر ارزش افزوده و بخش کوچکی از بودجه بهره‌برداری مترو، امسال شهرداری از سایر سرفصل‌ها همچون بهای سوخت و جرایم راهنمایی و رانندگی وصولی نداشته است؛ البته مسوولان اعلام کرده‌اند که بخشی از این درآمدها در ماه‌های آینده محقق می‌شود.

وی در ادامه به افزایش هزینه‌های نگهداشت پایتخت در جریان تورم اخیر اشاره کرد و گفت: این هزینه‌ها نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش داشته است.

معاون مالی و اداری شهردار تهران ادامه داد: علاوه بر این در پروژه‌های عمرانی هم با توجه به گرانی کالاهایی همچون میلگرد، با مشکلات مختلفی روبرو هستیم و بعضا برخی پیمانکاران کار را روی زمین گذاشته‌اند؛ چرا که میلگرد 1000 تومانی به 2500 تومان افزایش یافت، بنابراین شهرداری ناچار شد که قیمت این قبیل کالاها را تعدیل کند.

وی با بیان این که امسال هیچ پروژه بر زمین مانده ای در شهر نداریم ، تصریح کرد : برنامه ریزی مالی خوبی برای پروژه های شهری صورت گرفته و امیدواریم با مدیریت مناسب مشکلی در اجرا وجود نداشته باشد .

به گفته پورزرندی پیش‌بینی می شود که تا پایان سال کل بودجه نقد و غیر نقد شهرداری محقق شود.

کد خبر 1791395

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha